- A A A +

SÅ GÅR DET TILL ATT SÖKA LÄGENHET HOS OSS

Ställa sig i kö

För att kunna söka en lägenhet hos oss måste du registrera dig i vårt kösystem. Att ställa sig i kö hos oss är givetvis kostnadsfritt och du gör det genom att fylla i dina uppgifter här. Det som krävs för att du ska få registrera dig är att du har fyllt 16 år.

Behöver du hjälp med registreringen är du välkommen att besöka oss eller kontakta oss.

Från och med den dag du registrerar dig börjar du samla poäng hos oss. En dag i kö innebär ett poäng, 30 dagar i kö ger dig 30 poäng osv. Du som hyr lägenhet hos oss erhåller 1,5 poäng per dag, 30 dagars boende ger dig alltså 45 köpoäng.

Registrering i kön är personlig och du kan inte överlåta dina poäng till någon annan eller lägga till andra sökande till dina poäng.

Lediga lägenheter

Bevakning

För att få reda på vilka lägenheter som finns tillgängliga för bokning hos oss kan du själv aktivt bevaka vår hemsida eller ta kontakt med vår kundmottagning. På ”Mina sidor” administrerar du själv sökandet och där kan du också utforma din profil så lägenheter som matchar dina önskemål kan visas på en separat lista om du önskar detta.

BostadsTorget eller BostadDirekt

På hemsidan publiceras lägenheterna på två olika sätt; BostadsTorget eller BostadDirekt.

BostadDirekt

Objekt som läggs på BostadDirekt finns tillgängliga för bokning till dess att en intressent anmäler intresse för denna. Därefter försvinner objektet från sidan och ärendet handläggs av vår uthyrningspersonal. Väljer intressenten att senare tacka nej, publiceras objektet på BostadDirekt igen som ett ”nytt” objekt.

När det gäller tilldelning av lägenheter som ligger på BostadDirekt gäller principen först till kvarn.

BostadsTorget

På BostadsTorget hamnar de objekt som är mest efterfrågade av våra kunder. Genom att de läggs på BostadsTorget ges också fler intressenter möjlighet att göra intresseanmälan. När objektet ligger ute på sidan kan du avläsa hur många intresseanmälningar som redan finns registrerade.
Från det att ett objekt läggs på BostadsTorget ligger det sen kvar sju dagar* från det att första intresseanmälan registrerats. Därefter försvinner objektet från sidan och ärendet handläggs av vår uthyrningspersonal. (*om sjunde dagen infaller en helgdag förlängs anmälningstiden och objektet publiceras till nästkommande vardag)

När det gäller tilldelning av lägenheter som ligger på BostadsTorget är det antalet köpoäng som avgör vem som blir erbjuden lägenheten. Tackar fler än en av intressenterna ja, går erbjudandet till den med högst poäng. Tackar den med flest poäng nej, går turen vidare till nummer två etc.

Handläggningstid och tillvägagång

För att du ska få bli kontraktsinnehavare hos oss krävs att du uppfyller vissa kriterier, se vår uthyrningspolicy. Handläggningstiden varierar beroende på aktuell situation men vi gör vad vi kan för att du ska få besked så snart som möjligt. Att blir erbjuden visning på en lägenhet är inte detsamma som att du är godkänd som kontraktsinnehavare.

Visning av lägenhet

Vi meddelar tid för visning via mail. Har du ingen mailadress kopplad till din profil kontaktar vi dig via telefon. Därför är det viktigt att du ser till så dina kontaktuppgifter i LIVING är korrekta så vi kan få tag i dig.

Lägenheter som ligger på BostadsTorget visas för de fem intressenter med högst poäng. Om nummer ett till fem väljer att tacka nej till lägenheten och fler intressenter finns, går vi vidare bland intressenterna i turordningen.

Lämna svar innan sista svarsdatum

Ditt svar lämnar du på ”Mina sidor”. Om du svarar innan sista svarsdag spelar det ingen roll hur många gånger du tackar nej till ett erbjudande.

Om du däremot gjort två intresseanmälningar som du inte lämnat besked på innan sista svarsdag, kan du inte göra några intresseanmälningar på en månad. Därefter aktiveras du automatiskt och kan återigen göra intresseanmälningar på nya objekt.

Kontraktsskrivning

Om du tackar ja till det erbjudna objektet är det viktigt att vi får kontakt med dig så fort som möjligt efter sista svarsdatum. Vi söker dig via dina registrerade kontaktuppgifter men om vi inte kan nå dig kommer vi att gå vidare till andra intressenter. Se därför alltid till att du har rätt kontaktuppgifter på ”Mina sidor”.

Poängregler – så funkar det

Vid inflyttning, omflyttning och avflyttning

Dina köpoäng använder du när du vill söka boende hos oss och du får dem genom att vara registrerad och aktiv i vårt kösystem.

Vid in- eller omflyttning förbrukar du dina intjänade poäng.
Vill du starta din poängräkning igen och fortfarande aktivt stå i vår bostadskö meddelar du oss vid kontraktsskrivning eller loggar du in på ”Mina sidor” och aktiverar din profil igen och d
u är hela tiden fri att när som helst söka nytt boende hos oss.

Flyttar du från oss får du med dig ett poäng per dag från din registreringstid/boendetid och kan använda dessa för framtida bruk. Detta ökar dina chanser för att hitta ett boende hos oss om du sen väljer att återvända.

Tänk på att hålla dig aktiv i vårt system! För att behålla dina poäng och din plats i vårt register räcker det dock med att du är inloggad en gång per år (räknas från senaste inloggningstillfället).

Tänk på att du måste logga in på ”Mina sidor" eller via bostadsappen i din telefon för att det ska räknas som en registrering. Det räcker inte med att besöka hemsidan eller ha kontakt med kundmottagningen.

Om du uppdaterar din registrering och håller dig aktiv enligt reglerna kan du stå i kö så länge du vill utan krav på att du behöver söka några objekt. Den dag du sedan vill börja söka lägenheter kan köpoängen bli avgörande.

Observera att du som bor hos oss inte behöver tänka på något mer än att logga in och uppdatera dina uppgifter om du exempelvis byter mailadress eller telefonnummer.

Avregistrering av externa kunder

Loggar du inte in på ”Mina sidor” på 12 månader tolkar vi det som att du inte längre är intresserad av att stå med i vårt register och avregistrerar dig. Du tappar då dina intjänade poäng men du kan när som helst registrera dig igen och samla poäng hos oss. Vill du registrera dig inom tre månader efter att du blivit borttagen måste du dock kontakta kundmottagningen så hjälper vi dig.

Observera! Alla aktiviteter så som registrering, profilering, intresseanmälningar och erbjudanden etc sköter du själv genom att logga in på ”Mina sidor” i vår app eller i LiViNG.