FAQ – Vanliga frågor och svar

Att söka bostad

Varför ska jag registrera mig i Olofströmshus kösystem?

Oavsett om du söker lägenhet nu eller i framtiden, är det en bra investering att registrera dig och börja samla poäng. Att registrera sig i vårt kösystem är enkelt och kostnadsfritt och ger dig möjlighet att söka lediga lägenheter på vår hemsida. Du erbjuds lägenheter utifrån din kötid.

När kan jag registrera mig i Olofströmshus kösystem?

Från och med 16 års ålder kan du registrera dig.
Däremot skall du ha fyllt 18 år för att teckna ett kontrakt.

Hur många poäng krävs för att få hyra en bostad?

Det är alltid efterfrågan och utbud som styr hur många poäng som krävs för ett specifikt objekt. Generellt krävs det fler poäng för våra större lägenheter och de i markplan än övriga.

Var hittar jag lediga lägenheter?

Lediga lägenheter publiceras på vår hemsida. Genom att skapa en profil kan du dessutom få förslag skickade till dig när det blir en ledig lägenhet som matchar dina önskemål och behov. På mina sidor kan du också utforma din profil så lägenheter som matchar dina önskemål kan visas på en separat lista om du önskar detta.

Hur gör jag en intresseanmälan på ett objekt?

Intresseanmälan kan du göra dygnet runt via mina sidor i appen eller på webben.
Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.

Varför behöver jag logga in på mina sidor varje år?

Det är viktigt för oss att veta hur många som söker lägenhet hos oss. Om du inte loggar in på mina sidor på 12 månader tolkar vi det som att du inte längre är intresserad av att stå med i vårt register. Du blir därför automatiskt avregistrerad från vårt system.

Jag saknar mitt lösenord. Hur gör jag?

För att återställa ditt lösenord väljer du ”glömt lösenord” på vår sida där du vanligtvis loggar in. Du får då ett mail eller brev med användarnamn och lösenord. Du kan också kontakta vår kundmottagning.

 

Hyra bostad

Vad ingår i hyran?

Som regel ingår värme och varmvatten och du betalar själv för hushållselen.
Undantaget är Bommareviken och Sjöbergs tomt där kostnad för värme och varmvatten tillkommer.
Lägenheter på Smålandsgatan har individuell vattenmätning. Detta innebär att en viss förbrukning av värme och varmvatten ingår, men förbrukar du mer än normen för din lägenhet, betalar du själv för den extra förbrukningen.

Ingår kabel-TV, internet/Wi-Fi och telefoni i hyran?

I din hyra ingår kabel-tv med basutbud från Olofströms Kabel TV. Bredband och telefoni ingår inte i hyran. Bredband kan du beställa via Olofströms Kabel-TV.

Hur får jag el till min lägenhet?

I Olofströms kommun är det Olofströms Kraft som äger elnätet. Därför ingår du per automatik ett avtal med dem när du tecknar ett lägenhetskontrakt med oss.
Elen som sen levereras kommer från Enkla Elbolaget om du inte aktivt gjort ett annat val. Du som hyresgäst kommer alltså att få två fakturor gällande elen.

Min nya lägenhet är redan tom. Kan jag få nycklarna till min nya lägenhet innan avtalet börjar gälla så jag kan börja ställa dit lite grejer?

Nej, för att få nycklarna behöver du ha ett gällande lägenhetskontrakt.

Mitt kontrakt börjar gälla en helgdag. När får jag då tillgång till min lägenhet?

Tillträde till din nya lägenhet har du från och med kl 12.00 den dag då kontraktet träder i kraft. Infaller inflyttningsdag på en lördag, söndag eller annan helgdag sker in- och utflyttning istället efter klockan 12.00 första vardagen efter helgen.
Exempel: Ditt kontrakt börjar gälla lördag 1 februari. Du får då tillgång till lägenheten måndag 3 februari kl 12.00.

Hur många nycklar får jag till min lägenhet?

Nyckelutlämning sker efter överenskommelse med ansvarig visningsman. Tänk på att kontakta honom i god tid för att boka tid för nyckelutlämning. För att du ska kunna hämta ut nycklarna måste första hyran vara betald. Du ska därför kunna visa upp bevis på din inbetalda hyra i samband med nyckelutlämning. Du får som regel tre nycklar till din lägenhet.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Uthyrning i andra hand får endast ske med Olofströmshus skriftliga medgivande och endast under begränsad tid. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligen till Olofströmshus. Under andrahandsuthyrningen är det ändå du som kontraktsinnehavare som ansvarar för lägenheten, störningar och skador samt att hyran blir betald.

Hur gör jag en felanmälan?

Felanmälan kan du göra dygnet runt genom att logga in på mina sidor via webben eller vår app. Då går din order direkt till berörd reparatör och vi hjälper dig så fort vi kan.
Du kan också göra din felanmälan genom att ringa 0454 – 372 22. Vid akuta ärenden ringer du alltid detta nummer oavsett tid på dygnet. Ringer du utanför våra öppettider får du hjälp av vår bemannade trygghetsjour. Har du frågor gällande din bostad som inte är en felanmälan kontaktar du din kundvärd. Vid fel på kabel-tv kontaktar ni Olofströms Kabel-TV på 0454 – 980 50.

Hur kommer jag i kontakt med trygghetsjouren?

Pågående störningar anmäler du till 0454-372 22. Vid fara för annan person eller egendom ska alltid Polis eller Räddningstjänst larmas på telefon 112. Övriga ärenden till Polisen hänvisas till 114 14. Läs mer här

Behöver jag teckna en hemförsäkring när jag hyr en bostad?

Ja, Olofströmshus försäkring gäller endast våra fastigheter och inte hyresgästernas egendom. En hemförsäkring är ditt skydd i händelse av brand, inbrott eller övriga olyckshändelser. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.

Var kan jag parkera?

Egen parkeringsplats ingår inte i hyran men i alla våra områden finns det parkeringsplatser. Ibland kan det vara svårt att hitta en parkeringsplats intill bostaden och ibland får man räkna med att gå en extra bit. Var noga med att följa allmänna parkeringsregler som gäller. I ett fåtal områden krävs parkeringstillstånd för att nyttja parkeringarna. Detta tillstånd blir du i så fall tilldelad av din kundvärd i samband med nyckelutlämning.

Hur gör jag för att hyra ett garage?

Garage eller carport söker du på nätet på samma sätt som du söker lägenhet. Då kön till dessa objekt endast är till för våra lägenhetskunder kan du aktivera dig i denna kö först när ditt lägenhetskontrakt börjar gälla.

Finns det förråd till alla era lägenheter?

Till flera av våra lägenheter ingår det ett förråd, men inte till alla lägenheter.

Finns det möjlighet att hyra extra förvaringsutrymme?

Vi har ett begränsat antal förråd för uthyrning. Kontakta oss för att se om det är något som passar dina önskemål.

Vad erbjuder Olofströmshus för typ av rabatter?

Vi erbjuder ungdomsrabatt samt studeranderabatt. Ungdomsrabatten gäller i flera av våra områden och ger en rabatt på 1000:-/månad året ut då du fyller 25.

Studeranderabatten ger 20 % hyresavdrag och gäller i alla våra områden.
Läs mer här

Får jag byta bostad med en annan hyresgäst?

Ja. Det är tillåtet att byta lägenhet med annan hyresgäst.*

* Bytet ansöker du om hos vår uthyrningsavdelning som tar beslut om ditt byte anses skäligt.
Vid byte bortser man från antal köpoäng men hyresgästerna måste ändå uppfylla våra krav.
I vanlig ordning förbrukar du dina poäng vid en kontraktsskrivning.

Det är också tillåtet att byta lägenhet mot hus om ni kan visa upp giltig dokumentation hos oss och om den nya hyresgästen blir godkänd enligt vår uthyrningspolicy.

Kommunikation

Hur får jag ta del av information från Olofströmshus?

Vi använder oss i första hand av vår digitala meddelandetjänst som gör att vi snabbt och effektivt på ett miljövänligt sätt kan nå ut till våra kunder. Därför är det viktigt att du som kund alltid ser till att dina kontaktuppgifter är korrekta. Behöver vi däremot tillträde till din lägenhet på grund av underhållsarbete eller om det gäller en driftstörning som väsentligt påverkar dig etc. kontaktar vi dig alltid genom en informationslapp i brevlådan. Vi kommunicerar också till stor del via vår webb samt sociala medier. Glöm inte gilla oss på Facebook

Läs gärna mer botips och
trivselregler här…

Bostaden

Är husdjur tillåtna i bostaden?

Ja, det är tillåtet med husdjur i bostaden. Men det är viktigt att de trivs och mår bra och inte blir lämnade ensamma för länge. Husdjur som inte mår bra eller missköts kan störa dina grannar och ställa till med stora skador i lägenheten. Hyresgästen bär hela ansvaret. Se till att dina djur trivs!

Får jag ha blommor på balkongen?

Ja, självklart. Men växterna får inte vara på utsidan av balkongräcket, då de kan falla ner och skada någon eller något.

Det är väldigt kallt i min lägenhet. Vad gör jag?

Normen är att din bostad ska hålla en temperatur på 20-21 grader mitt inne i rummet en meter upp från golvet. Tänk på att inte placera stora möbler framför elementen, då varmluften behöver spridas i hela rummet för att få upp värmen.

Hjälper inte detta kan elementen behöva luftas. Vill/kan du inte göra det själv, gör du en felanmälan så hjälper vi dig. Det kan till exempel också vara så att tätningen runt fönstren behöver kontrolleras etc. Kontakta vår felanmälan, vi finns här för dig.

Det är väldigt varmt i min lägenhet. Vad gör jag?

Sommartid kan det bli väldigt varmt både inomhus och utomhus. Att vädra korsdrag och ha nerdragna persienner eller fördragna gardiner är ett bra sätt att försöka hålla nere temperaturen i lägenheten. Bor du lite högre upp kan du ha fönstret på vädring på natten.

Vad kan jag välja för olika tillval till min bostad?

Din trivsel är lika viktig för oss som för dig och vi tror att våra tillval kan få dig att trivas lite extra i din bostad. Exempel på tillval är inglasning av balkong eller uteplats, nya köksluckor, eller tvättmaskin. Möjligheter och priser varierar beroende på förutsättningar och vad som eventuellt är förberett i din lägenhet. De flesta tillval medför en månadskostnad medan några tillval debiteras som en engångskostnad. Läs mer här…

Jag har beställt en inglasning. Hur lång tid tar det innan den är på plats?

Normal leveranstid är runt 6 månader. Du börjar betala på din inglasning först när den är klar.

Jag har beställt köksluckor. Hur lång tid tar det innan jag får mina nya luckor?

Normal leveranstid är runt 12 veckor.

Hur gör jag för att beställa en extra nyckel till min lägenhet?

För att beställa en ny nyckel kontaktar du din kundvärd. Du behöver då ha din lägenhetsnyckel till hands.

Vad gör jag om jag har låst mig ute?

Kontakta i första hand din kundvärd. Är det utanför vår arbetstid kontaktar du trygghetsjouren på 0454-372 22.
Debitering kan tillkomma.

Hur ofta ska jag byta batterier i min brandvarnare?

Brandvarnaren i lägenheten kräver inget batteribyte. Börjar den pipa utan anledning gör du en felanmälan så byter vi den till dig. Men det är viktigt att du själv kontrollerar dess funktion minst en gång om året.

Jag har skadedjur i min lägenhet. Vad gör jag?

Myror, möss, vägglöss och annan bostadsohyra kan drabba vem som helst. Om du misstänker att din lägenhet drabbats av skadedjur eller ohyra är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta så fort som möjligt. Om problemen uppstår inne i din lägenhet kontaktar du Anticimex, 0771-40 11 00 som kostnadsfritt ger dig professionell hjälp. Om du drabbas av möss, eller skadedjur utomhus eller i övriga utrymmen så som källare eller förråd etc. gör du en felanmälan till oss.

Vad händer om jag blir tvungen att kassera min mat på grund av ett trasigt kylskåp eller ohyra?

Då vänder du dig till ditt försäkringsbolag. Olofströmshus har ingen möjlighet att ersätta förstörd mat. Det är därför viktigt att du har en giltig hemförsäkring.

Får jag tapetsera om i min lägenhet själv?

Ja. Om det utförs fackmannamässigt och färgvalet är neutralt. Kontakta gärna din besiktningsman innan du påbörjar arbetet för en bedömning.

Får jag måla på tapeterna i min lägenhet?

Ja, om du har väv får du göra det. Har du vanlig ”papperstapet” får du inte måla.

HLU – Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Varje lägenhet har en underhållsplan för väggar, tak och golv. Som hyresgäst kan du välja att avstå från planerad renovering och istället få en hyresrabatt. I januari varje år kan du välja om du vill ha något underhåll utfört i din bostad eller inte. (Erbjudande om HLU gäller ej i de fall där vi lämnar ungdomsrabatt eller studeranderabatt. ) Läs mer här…

Vem sköter min uteplats?

Om du som hyresgäst har uteplats, är du själv skyldig att sköta den. Det innebär att du ska klippa gräs, rensa ogräs i rabatter, runt plattor och klippa häcken om du har något av dessa. Kontakta din kundvärd om du är osäker på vad som tillhör din uteplats.

Övriga utrymmen

Får jag grilla på balkongen/uteplatsen?

På balkong får du grilla med elgrill.

På din uteplats får du grilla med både kol, gasol och el men inte så det stör dina grannar. I många av våra områden finns också gemensamma grillplatser som är till för våra hyresgäster.

Mitt tvättpass börjar vid 16, men jag har inte möjlighet att börja tvätta förrän vid 18. Får någon annan ta mitt tvättpass då?

Nej, din bokade tid är din tid som du får disponera hur du vill.

Får man tvätta mattor och dylikt i tvättstugan?

Nej, tunga och skrymmande föremål innebär för tung belastning för våra maskiner.

Får jag ha husdjur i tvättstugan?

Nej, av hänsyn till våra allergiker är det inte tillåtet.

Städar kundvärden i min tvättstuga?

Nej, du ansvarar själv för att städa tvättstugan och tillhörande utrymmen efter avslutat tvättpass. Du ska också ta med dig dina ägodelar och eventuella tomma förpackningar och dylikt. Det kundvärden gör är att tömma soporna och kontrollera utrustningen i tvättstugan.

Var får jag röka?

Rökning bör ske på platser där ingen annan blir störd. Rökning i allmänna utrymmen är inte tillåtet.

Odling och aktiviteter

Finns det möjlighet att odla i Olofströmshus områden?

Ja. I flera av våra områden finns det möjlighet att odla. Kontakta vår trädgårdsmästare Kristina Olsson, 0454-372 35 för mer information.

Vad är boinflytande?

För oss är kunden i centrum! Vi vill att våra kunder ska engagera sig i sitt boende och sitt område och tror att inflytande det är ett av de bästa sätten att öka trivseln för våra hyresgäster. Därför jobbar vi inte bara för våra kunder, utan också tillsammans med dem.
En gång om året bjuder vi in till bomöten i alla våra områden. Där har du som kund möjlighet att lyfta frågor och funderingar som rör dig och dina grannar och inte bara den egna bostaden.
Vi och våra gårdsföreningar ordnar också aktiviteter tillsammans som exempelvis bingospel, bussresor och områdesfester dit alla är inbjudna. Håll utkik i vår tidning Easy Living eller om du får något från vår meddelandetjänst. Är du intresserad av att vara med i gårdsföreningen i ditt område kontakta oss gärna så berättar vi mer. Ju fler vi är tillsammans – desto bättre blir vi.

Aktivitetslokaler

I några av våra områden finns s.k aktivitetslokaler i olika storlekar och med varierande utrustning. Dessa lokaler finns till våra hyresgästers förfogande och går att boka mot en liten kostnad för mindre arrangemang. Ett av villkoren är att aktiviteten äger rum dagtid och inte stör närboende hyresgäster. Här äger också olika aktiviteter rum som exempelvis bomöten och träffar arrangerade av våra gårdsföreningar. Kontakta oss om du vill veta mer.

Flytta ut

Vad gäller vid uppsägning av lägenhet? 

Uppsägningstid vid avflyttning

  • Enligt hyreslagen har du tre månaders uppsägningstid.
    Exempel: Säger du upp din lägenhet 10 januari gäller ditt kontrakt till och med sista april. Säger du upp din lägenhet 1 februari gäller ditt kontrakt till och med sista maj. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig innevarande månad som en uppsägningstid oavsett vilket datum uppsägningen görs.

Uppsägningstid vid dödsfall

  • Om hyresavtalet sägs upp inom en månad från det hyresgästen avlidit är uppsägningstiden en månad. Har mer än en månad passerat sedan hyresgästen avled är uppsägningstiden tre månader.
    Exempel: Kontraktsinnehavaren avlider 10 januari, uppsägning sker 20 januari. Kontrakt gäller till och med sista februari.
    Exempel: Kontraktsinnehavaren avlider 10 januari, uppsägning sker 15 februari. Kontrakt gäller till och med sista maj.

Uppsägningstid vid internomflyttning

  • Om du säger upp din lägenhet för att teckna nytt avtal hos oss gäller en månads uppsägningstid.
    Exempel: 10 mars tecknar du nytt kontrakt med inflyttning 1 april. Uppsägningstiden på din gamla lägenhet är då en månad.
    Kontrakt gäller till och med sista april.

Jag har tömt och städat min lägenhet innan uppsägningstiden är slut. Kan jag lämna in min nyckel då och slippa att betala för resterande tid?

Nej, du är ändå skyldig att betala under hela uppsägningstiden trots att du lämnat in dina nycklar.

Vad innebär en besiktning av min lägenhet?

Inom kontraktstiden ska en avflyttningsbesiktning av lägenheten göras. Lägenheten ska då vara helt tömd på dina ägodelar så vi kan bedöma eventuella brister. Skador och slitage som bedöms som onormala kan medföra kostnader du själv får stå för.

Vid besiktningen ska lägenheten vara ordentligt städad. Tänk på att det är någon annan som ska flytta in efter dig! Följ städtipsen och checklistan i broschyren du får vid uppsägningen.
Om lägenheten inte är ordentligt städad vid avflyttningsbesiktningen kan du bli debiterad för städkostnader enligt gällande prislista. Detsamma gäller även för förråd och garage.

I samband med besiktningen lämnar du också ifrån dig samtliga dina nycklar.

Vad gör jag om besiktningen inte blir godkänd?

Om besiktningen inte blir godkänd kan du bli debiterad enligt gällande prislista för att åtgärda felen.

Vem återlämnar jag mina nycklar till?

Samtliga nycklar ska återlämnas till besiktningsmannen och får inte överlämnas direkt till ny hyresgäst. Saknas någon nyckel kan du komma att bli debiterad.

Samlar jag fortfarande köpoäng när jag flyttar ut.

Ja, men har du inget aktivt lägenhetskontrakt hos oss krävs att du loggar in på mina sidor minst en gång om året. Tänk på att logga in och uppdatera dina uppgifter i samband med att du gör din uppsägning.