FAQ – Vanliga frågor och svar och botips

Att söka bostad

Varför ska jag registrera mig i Olofströmshus kösystem?
Oavsett om du söker lägenhet nu eller i framtiden, är det en bra investering att registrera sig och börja samla poäng. Att registrera sig i vårt kösystem är enkelt och kostnadsfritt och ger dig möjlighet att söka lediga lägenheter på vår hemsida. Du erbjuds lägenheter utifrån din kötid.

När kan jag registrera mig i Olofströmshus kösystem?
Från och med 16 års ålder kan du registrera dig.
Däremot skall du ha fyllt 18 år för att teckna ett kontrakt.

Hur många poäng krävs för att få hyra en bostad?
Det är alltid efterfrågan och utbud som styr hur många poäng som krävs för ett specifikt objekt. Generellt krävs det fler poäng för våra större lägenheter och de i markplan än övriga.

Var hittar jag lediga lägenheter?
Lediga lägenheter publiceras på vår hemsida. Genom att skapa en profil kan du dessutom få förslag skickade till dig när det blir en ledig lägenhet som matchar dina önskemål och behov.

Hur gör jag en intresseanmälan på ett objekt?
Intresseanmälan kan du göra dygnet runt via mina sidor i appen eller på webben. Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.

Jag saknar mitt lösenord. Hur gör jag?
För att återställa ditt lösenord väljer du ”glömt lösenord” på vår sida där du vanligtvis loggar in. Du får då ett mail eller brev med användarnamn och lösenord. Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Hyra bostad

El, värme och varmvatten – vad ingår i hyran?
När du ingår ett avtal med oss ingår du också per automatik ett avtal med nätleverantören Olofströms Kraft som fakturerar dig för din anslutning till elnätet. Du får också ytterligare en faktura för den hushållsel du förbrukar.
Värme och varmvatten ingår som regel i hyran.
Undantaget är Bommarviken och Sjöbergs tomt där kostnad för värme och varmvatten tillkommer.
Lägenheterna på Holjebäck och Smålandsgatan har individuell mätning av varmvattnet. På Holjebäck innebär det att du betalar för det varmvatten du förbrukar. På Smålandsgatan ingår en viss förbrukning av varmvatten, men förbrukar du mer än normen för din lägenhet, betalar du själv för den extra förbrukningen.

Ingår kabel-TV, internet och telefoni i hyran?
I din hyra ingår kabel-tv med basutbud från Olofströms Kabel TV. Bredband och telefoni ingår inte i hyran. Bredband kan du beställa via Olofströms Kabel-TV.

Min nya lägenhet är redan tom. Kan jag få nycklarna till min nya lägenhet innan avtalet börjar gälla så jag kan börja ställa dit lite grejer?
Nej, för att få nycklarna behöver du ha ett gällande lägenhetskontrakt.

Mitt kontrakt börjar gälla en helgdag. När får jag då tillgång till min lägenhet?
Tillträde till din nya lägenhet har du från och med kl 12.00 den dag då kontraktet träder i kraft. Infaller inflyttningsdag på en lördag, söndag eller annan helgdag sker in- och utflyttning istället efter klockan 12.00 första vardagen efter helgen.
Exempel: Ditt kontrakt börjar gälla lördag 1 februari. Du får då tillgång till lägenheten måndag 3 februari kl 12.00.

Vad gäller angående nyckelutlämning?
Nyckelutlämning sker efter överenskommelse med ansvarig kundvärd. Tänk på att kontakta kundvärden i god tid för att boka tid för nyckelutlämning. För att du ska kunna hämta ut nycklarna måste första hyran vara betald. Du ska därför kunna visa upp bevis på din inbetalda hyra i samband med nyckelutlämning samt ditt hyreskontrakt. Du får som regel tre nycklar till din lägenhet. Vill du beställa fler nycklar gör du det hos din kundvärd.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Uthyrning i andra hand får endast ske med vårt skriftliga medgivande och endast under begränsad tid. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligen till oss. Under andrahandsuthyrningen är det ändå du som kontraktsinnehavare som ansvarar för lägenheten, störningar och skador samt att hyran blir betald.
Den som hyr i andra hand har ingen förtur eller besittningsrätt när kontraktet för andrahandsuthyrningen upphör och/eller om lägenheten sägs upp av kontraktsinnehavaren.

Hur gör jag en serviceanmälan?
Serviceanmälan kan du göra dygnet runt genom att logga in på mina sidor via webben eller vår app. Genom att göra din serviceanmälan via mina sidor går din order direkt till berörd reparatör och vi hjälper dig så fort vi kan.
Måndagar mellan kl 8.00-12.00 samt mellan 13.00-14.00, samt övriga helgfria vardagar mellan 10.00-12.00 och 13.00-14.00 kan du också göra din anmälan genom att ringa 0454 – 20 44 44. Vid akuta ärenden ringer du alltid detta nummer oavsett tid på dygnet. Ringer du utanför våra öppettider får du hjälp av vår bemannade trygghetsjour.
Har du frågor gällande din lägenhet eller fastighet och som inte är en serviceanmälan kontaktar du din kundvärd. Vid fel på kabel-tv kontaktar du Olofströms Kabel-tv på 0454-98050.

Hur kommer jag i kontakt med trygghetsjouren vid störning?
Pågående störningar anmäler du till 0454-20 44 44.  Läs mer här  Tänk på att alltid visa hänsyn gentemot dina grannar och anpassa ljudnivån på exempelvis musik eller tvn utifrån klockslaget. Extra viktigt är det givetvis kvällar och nätter när de flesta ska sova.
Vid fara för annan person eller egendom ska alltid Polis eller Räddningstjänst larmas på telefon 112. Övriga ärenden till Polisen hänvisas till 114 14.

Behöver jag teckna en hemförsäkring när jag hyr en bostad?
Ja, att försäkra sitt hem borde vara lika självklart som att försäkra bilen – hemmet är oftast värt betydligt mer. Vi som bostadsbolag har våra fastigheter försäkrade medan du som privatperson själv ansvarar själv för att teckna en hemförsäkring för dina ägodelar. Utan hemförsäkring kan du, vid brand eller annan skada, stå utan bostad och du kan dessutom bli skadeståndsskyldig om du vållat skadan.

Var kan jag parkera?
Var noga med att följa allmänna parkeringsregler som gäller. Egen parkeringsplats ingår inte i hyran men i alla våra områden finns det parkeringsplatser. Ibland kan det vara svårt att hitta en parkeringsplats intill bostaden och ibland får man räkna med att gå en bit.  I ett fåtal områden krävs parkeringstillstånd för att nyttja parkeringarna. Fråga din kundvärd vad som gäller i ditt område.

Hur gör jag för att hyra en fordonsplats eller ett garage?
Garage eller carport söker du på nätet på samma sätt som du söker lägenhet. Denna kö kan du aktivera dig i först när du tecknat ett lägenhetskontrakt.
Du kan hyra upp till två fordonsplatser per lägenhetsavtal/hushåll. Du kan till exempel hyra två garage eller två parkeringsplatser eller en av varje.
Önskar du en förhyrd parkering är du välkommen att kontakta oss för pris och tillgänglighet.
Samtliga våra fordonsplatser är endast till för våra hyresgäster så i samband med uppsägning av lägenhet säger vi därför också upp din fordonsplats.

Finns det förråd till alla era lägenheter?
Till flera av våra lägenheter ingår det ett förråd, men inte till alla lägenheter.

Finns det möjlighet att hyra extra förvaringsutrymme?
Vi har ett begränsat antal förråd för uthyrning. Kontakta oss för att se om det är något som passar dina önskemål.

Vad erbjuder Olofströmshus för typ av rabatter?
Vi erbjuder ungdomsrabatt samt studeranderabatt. Ungdomsrabatten gäller i flera av våra områden och ger en rabatt på 1000:-/månad året ut då du fyller 25.
Studeranderabatten ger 20 % hyresavdrag och gäller i alla våra områden. Läs mer här

Får jag byta bostad med en annan hyresgäst?
Ja, byte kan godkännas om det anses skäligt. Ni ansöker skriftligt hos vår uthyrningsavdelning som tar beslut om ditt byte anses skäligt.
Vid byte bortser man från antal köpoäng men hyresgästerna måste ändå uppfylla våra krav.
I vanlig ordning förbrukar du dina poäng vid en kontraktsskrivning.

Det är också tillåtet att byta lägenhet mot hus om ni kan visa upp giltig dokumentation hos oss och om den nya hyresgästen blir godkänd enligt vår uthyrningspolicy.

Kommunikation

Hur får jag ta del av information från Olofströmshus?
Vi använder oss i första hand av vår digitala meddelandetjänst som gör att vi snabbt och effektivt på ett miljövänligt sätt kan nå ut till våra kunder. Därför är det viktigt att du som kund alltid ser till att de kontaktuppgifter vi har till dig är korrekta. Behöver vi däremot tillträde till din lägenhet på grund av underhållsarbete eller om det gäller en driftstörning som väsentligt påverkar dig etc. kontaktar vi dig alltid genom en informationslapp i brevlådan. I anslutning till de flesta av våra kretsgårdar sitter också anslagstavlor där vi kontinuerligt uppdaterar informationen. Vi kommunicerar också till stor del via vår webb samt sociala medier, så följ oss gärna på Facebook och Instragram!  

Välkomstbroschyr – läs samlad information här

Avfallshantering – viktigt att veta

Bostaden

Är husdjur tillåtna i bostaden?
Husdjur är tillåtna i bostaden. Men det är viktigt att de trivs och mår bra och inte blir lämnade ensamma för länge så de stör dina grannar och kanske ställer till med stora skador i lägenheten.
Hundar ska hållas kopplade och inte rastas i bostadsområdet och det är ditt ansvar att se till så ditt djur inte uträttar sina behov i barnens sandlådor eller i grannens rabatter.

Det är väldigt kallt i min lägenhet. Vad gör jag?
Normen är att din bostad ska hålla en temperatur på 20-21 grader mitt inne i rummet en meter upp från golvet. Tänk på att inte placera stora möbler framför elementen, då varmluften behöver spridas i hela rummet för att få upp värmen.

Hjälper inte detta kan elementen behöva luftas. Vill/kan du inte göra det själv, gör du en serviceanmälan så hjälper vi dig. Det kan till exempel också vara så att tätningen runt fönstren behöver kontrolleras etc. Kontakta vår serviceanmälan, vi finns här för dig.

Det är väldigt varmt i min lägenhet. Vad gör jag?
Sommartid kan det bli väldigt varmt både inomhus och utomhus. Att vädra korsdrag och ha nerdragna persienner eller fördragna gardiner är ett bra sätt att försöka hålla nere temperaturen i lägenheten. Bor du lite högre upp kan du ha fönstret på vädring på natten.

Vad kan jag välja för olika tillval till min bostad?
Din trivsel är lika viktig för oss som för dig och vi tror att våra tillval kan få dig att trivas lite extra i din bostad. Exempel på tillval är inglasning av balkong eller uteplats, nya köksluckor, eller tvättmaskin. Möjligheter och priser varierar beroende på förutsättningar och vad som eventuellt är förberett i din lägenhet. De flesta tillval medför en månadskostnad medan några tillval debiteras som en engångskostnad. Läs mer här…

Jag har beställt en inglasning. Hur lång tid tar det innan den är på plats?
Normal leveranstid är runt 6 månader. Du börjar betala på din inglasning först när den är klar.

Jag har beställt köksluckor. Hur lång tid tar det innan jag får mina nya luckor?
Normal leveranstid är runt 12 veckor.

Hur gör jag för att beställa en extra nyckel till min lägenhet?
För att beställa en ny nyckel kontaktar du din kundvärd. Du behöver då ha din lägenhetsnyckel till hands.

Vad gör jag om jag har låst mig ute?
Kontakta i första hand din kundvärd. Är det utanför vår arbetstid kontaktar du trygghetsjouren på 0454-20 44 44.
Debitering kan tillkomma.

Hur ofta ska jag byta batterier i min brandvarnare?
Brandvarnare ska finnas i din lägenhet när du flyttar in. Kom ihåg att testa den regelbundet.
Om din brandvarnare av någon anledning skulle saknas eller vara ur funktion ska du omedelbart göra en serviceanmälan.
Som ett led i vårt trygghetstänk sitter både brandsläckare och brandfiltar monterade i de flesta av våra trappuppgångar. Vi är tacksamma om ni rapporterar till oss om dessa används så vi så fort som möjligt kan byta ut dem.

Jag har skadedjur i min lägenhet. Vad gör jag?
Myror, vägglöss och annan bostadsohyra kan drabba vem som helst. Om du misstänker att din lägenhet drabbats av skadedjur eller ohyra är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta så fort som möjligt. Om problemen uppstår inne i din lägenhet kontaktar du Anticimex, 0771-40 11 00 och bokar in en tid för inspektion. Efter inspektionen kan det bli aktuellt med en sanering. Såväl inspektion som sanering är kostnadsfritt för dig som bor hos oss. Exempel på skadedjur eller ohyra är vägglöss, silverfiskar, kackerlackor eller myror. Om du drabbas av möss, eller skadedjur utomhus eller i övriga utrymmen så som källare eller förråd etc. gör du en anmälan till oss.

Vad händer om jag blir tvungen att kassera min mat på grund av ett trasigt kylskåp eller ohyra?
Då vänder du dig till ditt försäkringsbolag. Olofströmshus har ingen möjlighet att ersätta förstörd mat. Det är därför viktigt att du har en giltig hemförsäkring.

HLU – Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Varje lägenhet har en underhållsplan för väggar, tak och golv. I januari varje år kan du välja om du vill ha något underhåll utfört eller avstå. Avstår du från planerad renovering kan du i stället få en hyresrabatt om det inte längre finns något restvärde kvar.
Erbjudande om HLU gäller ej i de fall där vi lämnar ungdomsrabatt eller studeranderabatt. Läs mer här…

Får jag tapetsera om i min lägenhet själv?
Ja. Om det utförs fackmannamässigt och färgvalet är neutralt, i annat fall kan du bli debiterad i samband med avflyttning. Kontakta gärna vår besiktningsman innan du påbörjar arbetet för att få en bedömning.

Får jag måla på tapeterna i min lägenhet?
Ja, om du har väv får du göra det men inte på ”vanliga” tapeter.

Vad gäller för regler på min balkong/uteplats?
Grillning
– på balkong får du grilla med elgrill.
På din uteplats får du grilla med både kol, gasol och el men inte så det stör dina grannar. I många av våra områden finns också gemensamma grillplatser som är till för våra hyresgäster.

Blommor – vill du ha växter och blomlådor på din balkong ska du placera dessa på insidan av balkongräcket så de inte riskerar att falla ner och orsaka skada.

Parabolantenn – det är inte tillåtet att placera parabolantenn eller liknande anordning på utsidan av balkongen eller genom att göra åverkan på fasaden.

Vem sköter min uteplats?
Om du som hyresgäst har en tillhörande uteplats till din bostad är du själv skyldig att sköta den. Det innebär till exempel att du ska klippa gräs, rensa ogräs runt plattor och i rabatter och klippa häcken. Kontakta din kundvärd om du är osäker på vad som tillhör din uteplats.

Övriga utrymmen

Vad gäller för regler i tvättstugan?
Vem får nyttja tvättstugan?
Du som kontraktsinnehavare är ansvarig för de personer i ditt hushåll som använder tvättstugan. Barn får gärna hjälpa till, men endast som medföljande till en vuxen ansvarig. Att tvätta åt vänner och bekanta är inte tillåtet, inte heller att låta utomstående nyttja tvättstugan i ditt hus.

Mitt tvättpass börjar vid 16, men jag har inte möjlighet att börja tvätta förrän vid 18. Får någon annan ta mitt tvättpass då?
Nej, din bokade tid är din tid som du får disponera hur du vill.

Får jag tvätta mattor och dylikt i min tvättstuga?
Nej, tunga och skrymmande föremål innebär för tung belastning för våra maskiner. På Ekerydsplan finns en stortvättstuga där det finns en mattvätt som klarar mindre mattor. Läs mer här: Stortvättstugan på Ekeryd 

Får jag ha husdjur i tvättstugan?
Nej, av hänsyn till våra allergiker är det inte tillåtet.

Vem ansvarar för städningen i min tvättstuga?
Du som nyttjare ansvarar själv för att städa tvättstugan och tillhörande utrymmen efter avslutat tvättpass. Du ska också ta med dig dina ägodelar och eventuella tomma förpackningar och dylikt vid avslutat tvättpass. Kundvärdens uppgift är att regelbundet tömma soporna och kontrollera utrustningen i tvättstugan.

Var får jag röka?
Rökning bör ske på platser där ingen annan blir störd. Rökning i allmänna utrymmen är inte tillåtet.

Odling och aktiviteter

Finns det möjlighet att odla i Olofströmshus områden?
Ja. I flera av våra områden finns det möjlighet att odla. Kontakta vår miljösamordnare Kristina Olsson för mer information.

Vad är boinflytande?
För oss är kunden i centrum! Vi vill att våra kunder ska engagera sig i sitt boende och sitt område och tror att inflytande det är ett av de bästa sätten att öka trivseln för våra hyresgäster. Därför jobbar vi inte bara för våra kunder, utan också tillsammans med dem.
En gång om året bjuder vi in till bomöten i alla våra områden. Där har du som kund möjlighet att lyfta frågor och funderingar som rör dig och dina grannar och inte bara den egna bostaden.
Vi och våra gårdsföreningar ordnar också aktiviteter tillsammans som exempelvis bingospel, bussresor och områdesfester dit alla är inbjudna genom våra informationskanaler. Är du intresserad av att vara med i gårdsföreningen i ditt område kontakta oss gärna så berättar vi mer. Ju fler vi är tillsammans – desto bättre blir vi.

Aktivitetslokaler
I några av våra områden finns s.k aktivitetslokaler i olika storlekar och med varierande utrustning. Dessa lokaler finns till våra hyresgästers förfogande och går att boka mot en liten kostnad för mindre arrangemang. Ett av villkoren är att aktiviteten äger rum dagtid och inte stör närboende hyresgäster. Här äger också olika aktiviteter rum som exempelvis bomöten och träffar arrangerade av våra gårdsföreningar. Kontakta oss om du vill veta mer.

Flytta ut

Vad gäller vid uppsägning av lägenhet? 

Vad gäller vid uppsägning av lägenhet? 

Uppsägningstid vid avflyttning

  • Enligt hyreslagen har du tre månaders uppsägningstid.
    Exempel: Säger du upp din lägenhet 5 januari gäller ditt kontrakt till och med sista april. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig innevarande månad som en uppsägningstid oavsett vilket datum uppsägningen görs.

Uppsägningstid vid dödsfall

  • Om hyresavtalet sägs upp inom en månad från det hyresgästen avlidit är uppsägningstiden en månad. Har mer än en månad passerat sedan hyresgästen avled är uppsägningstiden tre månader.
    Exempel: Kontraktsinnehavaren avlider 10 januari, uppsägning sker 20 januari. Kontrakt gäller till och med sista februari.
    Exempel: Kontraktsinnehavaren avlider 10 januari, uppsägning sker 15 februari. Kontrakt gäller till och med sista maj.

Uppsägningstid vid internomflyttning

  • Om du säger upp din lägenhet för att teckna nytt avtal hos oss gäller en månads uppsägningstid.
    Exempel: 10 mars tecknar du nytt kontrakt med inflyttning 1 april. Uppsägningstiden på din gamla lägenhet är då en månad, dvs kontrakt gäller till och med sista april.

Uppsägning av lägenhet innebär även uppsägning av fordonsplats

Samtliga våra fordonsplatser är endast till för våra hyresgäster så i samband med uppsägning av lägenhet säger vi därför också upp din fordonsplats.

Jag har tömt och städat min lägenhet innan uppsägningstiden är slut. Kan jag lämna in min nyckel då och slippa att betala för resterande tid?
Nej, du är ändå skyldig att betala under hela uppsägningstiden trots att du lämnat in dina nycklar.

Vad innebär en besiktning av min lägenhet?
Senast sista dagen på kontraktstiden ska din lägenheten besiktas. Vid besiktningen ska lägenheten vara helt tömd på dina ägodelar och ordentligt flyttstädad. Skador och slitage som bedöms som onormalt, bristfällig städning eller om du inte lämnar tillbaka alla taggar, nycklar och tvättkolv kan medföra debitering.
Detsamma gäller även för förråd och garage.
Bor du i lägenhet med tillhörande trädgård eller uteplats ska även denna ses över. I hyreskontraktet finns regler för hur denna ska lämnas när du flyttar, men är du osäker kan du alltid kontakta ansvarig besiktningsman.

Vem återlämnar jag mina nycklar till?
Samtliga nycklar ska återlämnas till besiktningsmannen och får inte överlämnas direkt till ny hyresgäst. Kom ihåg att även lämna tillbaka garage-, källare- och förrådsnycklar och likaså eventuella nycklar med tillhörande kolv till bokning av tvättstugan samt taggar. Saknas någon nyckel, kolv eller dylikt är risken att du blir debiterad för detta.

Samlar jag fortfarande köpoäng när jag flyttar ut.
Ja, men har du inget aktivt lägenhetskontrakt hos oss krävs att du loggar in på mina sidor minst en gång om året för att inte rensas från systemet.