Serviceanmälan & Trygghetsjour

Serviceanmälan kan du göra dygnet runt genom att logga in på mina sidor. Om du
hellre vill prata med en handläggare eller om ditt ärende är akut ringer du 0454-204444.
Vår trygghetsjour når du dygnet runt på telefon 0454-204444.

Att göra en serviceanmälan – en möjlighet för dig att få rätsida på problemet

Även om vi har höga ambitioner när det gäller att skapa trivsel och trygghet för våra hyresgäster, kan vi inte gardera oss mot allt. Ibland händer det tyvärr att saker och ting går fel – men om du anmäler felet så lovar vi att göra vårt bästa för att snabbt åtgärda det. Att göra en serviceanmälan är alltså inte alls lika trist som det låter, det är snarare en möjlighet för dig att få rätsida på sånt som stör dig.

Vem ansvarar för vad?

Att bo i hyresrätt innebär att det mesta gällande service och underhåll ingår i din hyra.
Det finns dock några åtgärder som du som hyresgäst själv ansvarar för och tack vare våra gör-det-själv-videos får du bra tips på hur du ska gå till väga.
Att rengöra ventiler, fixa stopp i golvbrunn och byta glödlampa i ugnen är faktiskt inte så svårt som många kanske tror! 

  • Tänk på att du är skyldig att anmäla och/eller åtgärda fel snarast möjligt för att undvika onödiga skador på såväl din lägenhet som fastigheten.
  • Om felet eller skadan du anmäler orsakats av överslitage/skadegörelse kan du bli debiterad reparationskostnaden.
  • Utför du renoveringsarbeten som inte på förhand är godkända av oss kan du bli debiterad kostnad för återställning när du flyttar.

Du som kund ansvarar för:

  • Byte av samtliga lysrör samt lampor i ugn, kyl frys och dylikt.
  • Rengöring golvbrunn och vattenlås
  • Rengöring av ventiler

Olofströmshus ansvarar för:

  • Justering och service av kranar
  • Reparation av kyl- och frysskåp samt spis
  • Reparation av tvätt- och torkutrustning om detta ingår i lägenhetens standardutrustning
  • Byte av filter till köksfläktar
  • Stopp i avlopp – kontinuerlig rengöring ska göras av hyresgästen själv
  • Reparation och underhåll av elnätet
  • Reparation och underhåll av fönster och dörrar
  • Reparation och utbyte av lås och låsdetaljer
  • Reparation av inredning och utrustning som tillhör bostaden, ex tillhörande hatthylla eller gardinbeslag
  • Diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare – kontinuerlig rengöring ska göras av hyresgästen själv
    (Om detta beställts som tillval är det hyresgästens egendom. Olofströmshus ansvarar då för reparationer under garantitiden under förutsättning att objektet inte tagits med vid avflyttning utanför vårt bestånd.)

Se filmerna här –> 

Ohyra eller skadedjur? Vårt avtal med Anticimex ger dig kostnadsfri professionell hjälp!

Ohyra eller skadedjur

Myror, vägglöss och annan bostadsohyra kan drabba vem som helst. Om du misstänker att din lägenhet drabbats av skadedjur eller ohyra är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta så fort som möjligt.

  • Om problemen uppstår inne i din lägenhet kontaktar du Anticimex, 0771-401100 och bokar in en tid för inspektion. Efter inspektionen kan det bli aktuellt med en sanering. Såväl inspektion som sanering är kostnadsfritt för dig som bor hos oss. Exempel på skadedjur eller ohyra är vägglöss, silverfiskar, kackerlackor eller myror.
  • Om du drabbas av ohyra eller skadedjur utomhus eller i övriga utrymmen så som källare eller förråd etc. gör du en anmälan till oss.

Serviceanmälan

Serviceanmälan kan du göra dygnet runt genom att logga in på mina sidor.
Om du hellre vill prata med en handläggare eller om ditt ärende är akut ringer du
0454-204444.
Öppettider för serviceanmälan hittar du här. –>
Har du frågor gällande din lägenhet eller fastighet och som inte är en serviceanmälan kontaktar du din fastighetsskötare. Vid fel på kabel-tv kontaktar du Olofströms Kabel-tv på 0454-98050.

Trygghetsjour

Som boende hos oss har du både skyldigheter och rättigheter. Skyldigheter att visa hänsyn, och rättigheter att inte känna dig störd.
Vår trygghetsjour når du på telefon 0454-204444 dygnet runt. Ringer du under öppettiderna för serviceanmälan tas ditt samtal emot av vår egen personal. Övriga tider bemannas vår trygghetsjour av Securitas.

Så här kontaktar du vår Trygghetsjour:

  • Ring vår Trygghetsjour på telefon 0454-204444.
  • Tala om ditt namn, adress och telefonnummer.
  • Berätta vad som hänt och vem som stör dig. Ditt samtal behandlas konfidentiellt, under största sekretess och den som stört dig får aldrig veta ditt namn.
  • Securitas personal åker ut och undersöker ärendet. Om du inte kunnat ange vem det är som stör, försöker Securitas ta reda på det vid sitt besök. Störande hyresgäst blir underrättad om anmälningen – givetvis helt anonymt – och ombedes kontakta störningsansvarig på Olofströmshus nästföljande vardag för ett samtal.

OBS! Vid fara för annan person eller egendom ska alltid Polis eller Räddningstjänst larmas på telefonnummer 112.

Huskurage

Tillsammans med Olofströms kommun har vi infört Huskurage i våra områden. Informationen sitter i trappuppgången och kan vara en hjälp till dig som misstänker att grannen kanske far illa. Huskurage är en idéell förening med mål att förebygga och förhindra våld i nära relationer genom att ge grannar verktyg att agera. Bli inte kompis med tystnaden helt enkelt. Ju fler som uppmärksammar Huskurage, desto fler kan få hjälp.